Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021

 

                              ΣΥΓΧΥΣΗ ΚΑΙ ……ΤΡΙΚΥΜΙΑ

 

      Περί αρμοδιοτήτων Κεντρικών και Περιφερειακών Κρατικών Οργάνων και ΟΤΑ (α΄ και β΄ βαθμού) ο λόγος. Όπως παρατηρούμε τελευταία, αλλά και προηγουμένως, μετά από κάθε φυσική καταστροφή (πυρκαγιά, πλημμύρα, θεομηνία εν γένει),τη συζήτηση στα ΜΜΕ μονοπωλεί η σύγχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ των δημοσίων εν γένει οργάνων. Παρατηρείται δε το φαινόμενο οι σχετικές ευθύνες να αντισφαιρίζονται μεταξύ….. αρμοδίων και αναρμοδίων.

     Πάει καιρός τώρα, που κατά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, το θέμα αυτό θα έπρεπε να είχε λυθεί και να γνωρίζει ο κάθε φορέας τις αρμοδιότητές του, ούτως ώστε αυτές να ασκούνται υπεύθυνα και αποτελεσματικά. Τα ίδια ακριβώς ακούστηκαν για μια ακόμα φορά από διάφορους κυβερνητικούς παράγοντες, μετά από την  τελευταία επίσκεψη του …ΜΠΑΛΟΥ.

     Το όλο θέμα όμως δεν είναι τόσο απλό και η επίλυσή του συναρτάται οπωσδήποτε και με τα δημόσια οικονομικά. Κατά το Σύνταγμα (αρθ.101), η διοίκηση του Κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωτικό σύστημα και τα περιφερειακά όργανα του Κράτους έχουν γενική  αποφασιστική αρμοδιότητα για τις υποθέσεις της περιφέρειάς τους. Όσον αφορά δε στους ο.τ.α. οι οποίοι κατά το αρθ.102 του Σ. έχουν την αρμοδιότητα για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, ναι μεν διαθέτουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, πλην όμως ,κατά τις  ίδιες επίσης συνταγματικές προβλέψεις, το Κράτος λαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τα δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων προς εκπλήρωση της αποστολής τους. Ως εκ τούτου κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων προς τα περιφερειακά κρατικά όργανα και τους ο.τ.α θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύεται και με την έγκαιρη διάθεση των σχετικών δημόσιων πόρων.

     Εδώ λοιπόν σκοντάφτουν όλα γιατί, κατά το άκρως επίκαιρον, « δεί δη χρημάτων ώ άνδρες Αθηναίοι και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων (Δημοσθένης, Α΄ Ολυνθιακός)».Και τι θα γίνει εν προκειμένω? Να αυξηθούν οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π.) ?, θεωρώ ότι διαδοχικώς οι κυβερνήσεις έχουν εξαντλήσει τα σχετικά περιθώρια, λαμβανομένων υπόψη και των μνημονιακών υποχρεώσεων της Χώρας. Μονόδρομος οι έκτακτες χρηματοδοτήσεις για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών. Και εν προκειμένω βεβαίως, οι χρηματοδοτήσεις αυτές θα πρέπει να γίνονται ορθολογικά, και όχι να γίνονται για στέγαστρα στάσεων λεωφορείων, για καταφύγια αδέσποτων ζώων και για την κάλυψη άλλων ρουσφετολογικών και ήσσονος σημασίας αναγκών, και να αμελείται ο καθαρισμός των ρεμάτων ,η αντιπλημμυρική και η αντιπυρική προστασία.

      Αλλά ενώ αυτά παρατηρούνται, όσον αφορά στη σύγχυση και διάχυση αρμοδιοτήτων των περιφερειακών οργάνων, τα πράγματα είναι ακόμα πιο τραγικά και απαράδεκτα ,όσον αφορά στην…. εισπήδηση που παρατηρείται κατά την άσκηση  αρμοδιοτήτων από τα υπουργεία. Βλέπουμε λοιπόν το απαράδεκτο φαινόμενο αναρμόδιοι υπουργοί, δια της μεθόδου των …ντροπολογιών της τελευταίας στιγμής, να υποκλέπτουν κατ ουσίαν την υπογραφή των αρμοδίων υπουργών, οι οποίοι εν τέλει αιφνιδιάζονται όταν ανακαλύπτουν εκ των υστέρων τι έχουν υπογράψει. Βλέπουμε λοιπόν τον Υπουργό Υγείας π.χ. να νομοθετεί για θέματα ….Φ.Π.Α., και τελευταία την Υπουργό Πολιτισμού να παρεμβαίνει και να νομοθετεί παρεκκλίσεις από το δημοσιονομικό κανονισμό. Μα θα μου πείτε ότι, αυτό αντίκειται στις αρχές της καλής νομοθέτησης ,για τις οποίες βαυκαλίζονται όλοι οι περί το Μέγαρο Μαξίμου… ,αλλά πέρα …βρέχει.

        Ενθυμούμαι ότι πάντα, και κατά την έναρξη του νομοθετικού έργου εκάστης Κυβερνήσεως, εκδίδονταν Εγκύκλιος του Υπουργού Οικονομικών με την οποία προειδοποιούσε τους λοιπούς συναδέλφους του ότι δεν θα ήταν αποδεκτή εκ μέρους του, η προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων με φορολογικό, μισθολογικό,δημ/κό και συνταξιοδοτικό αντικείμενο.

         Εξηγούμαι λοιπόν και καταγγέλω ότι, στο άρθρο εικοστό πρώτο,παρ.3, του νόμου 4812/2021,που ψηφίστηκε πρόσφατα, περιλήφθηκε η τροπολογία με αριθ.960/154, η οποία παρεμβαίνει και τροποποιεί το δημοσιονομικό Κανονισμό (ν.4270/2014),όσον αφορά στα θέματα Διατακτών και Ανάληψης Υποχρεώσεων, με την εξαίρεση  του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών(ΟΜΜΑ),από τις διατάξεις των παρ.2 και 3 του άρθ.65 και του άρθ.66 του νόμου αυτού. Το περίεργο είναι εν προκειμένω ότι, ουδείς από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών πήρε χαμπάρι και ανησύχησε…..όλοι πιάστηκαν στον ύπνο. Αποτέλεσμα προβλήματα εφαρμογής της υπόψη διάταξης η οποία, πλην των άλλων, ανοίγει την όρεξη για τη διεκδίκηση και ίσως ευόδωση της ψήφισης παρομοίων ρυθμίσεων για άλλους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

         Αυτά για ενημέρωση των φίλων του ιστολογίου μας και όχι μόνον και για τον προβληματισμό των αρμοδίων, μήπως και διορθωθούν τα κακώς κείμενα που επισημαίνουμε.

          Για την αντιγραφή Ευάγγελος Βεκρής ,Δ/ντής ε.τ. Γ.Λ.Κράτους.          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου