Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018

       

           ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ή ΔΡΥΟΣ ΠΕΣΟΥΣΗΣ  (Γ.Λ.Κράτους), ΠΑΣ ΑΝΗΡ ΞΥΛΕΎΕΤΑΙ ...  .............


             Όπως επισημαίνεται σε διάφορες σχετικές εκθέσεις και μελέτες, μια από τις παθογένειες του " μεγάλου ασθενούς" της Δημόσιας Διοίκησης, είναι η πολυνομία και η επικάλυψη αρμοδιοτήτων που σαφώς αντίκεινται στις αρχές της καλής νομοθέτησης.Και τούτο γιατί η μεν πρώτη,χωρίς μάλιστα και την απαραίτητη κωδικοποίηση των τροποποιούμενων συνεχώς διατάξεων,οδηγεί στην ανασφάλεια δικαίου και στην αδυναμία παρακολούθησης των συγκεκριμένων νομοθετικών ρυθμίσεων ακόμα και από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες,δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις οι ρυθμίσεις αυτές είτε προωθούνται ερήμην αυτών είτε περιλαμβάνονται σε άσχετα νομοσχέδια χωρίς τροποποίηση μάλιστα των αρχικών διατάξεων,η δε δεύτερη εξ αυτών,με την οποία και θα ασχοληθούμε στη συνέχεια,έχει ως συνέπεια την αναποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης .
               Η αλληλοεπικάλυψη λοιπόν των αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών και η αδυναμία σαφούς αναγνώρισης και κατανομής πεδίου ευθύνης εκάστου εξ αυτών,είναι συχνό φαινόμενο με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται δυσκολίες στην ακριβή αποτύπωση  των αρμοδιοτήτων των δημόσιων φορέων και υπηρεσιών και στην παράλληλη άσκηση δημόσιων λειτουργιών.
               Χαρακτηριστική περίπτωση ,την οποία και θα αναλύσουμε κατωτέρω, αποτελεί ο πρόσφατος ανακαθορισμός των αρμοδιοτήτων του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) που διενεργήθηκε με την αριθ.ΔΙΔΚ/42291/11.12.2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Β.4724 ).
                 Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1,του άρθ.1,του ν.3074/2002 με τις οποίες συστάθηκε η θέση του ΓΕΔΔ ,η αποστολή αυτού συνίσταται στη διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής (sic) λειτουργίας της διοίκησης,την παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου των ελεγκτικών σωμάτων της δημόσιας διοίκησης,κ.λπ. Περαιτέρω, σύμφωνα με την εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων του ΓΕΔΔ (παρ.2 του ίδιου άρθρου),ο ρόλος του είναι καθαρά συντονιστικός και εποπτικός του έργου των ιδιαίτερων Σωμάτων και Υπηρεσιών Ελέγχου της δημόσιας διοίκησης ,η δε διεξαγωγή ελέγχων ,επανελέγχων ,επιθεωρήσεων και ερευνών τελεί υπό τη συνδρομή συγκεκριμένων προϋποθέσεων. ΄Αλλωστε αυτός προεδρεύει στο Συντονιστικό Όργανο Επιθεώρησης και Ελέγχου (Σ.Ο.Ε.Ε.) που έχει συσταθεί με σκοπό την παρακολούθηση και το συντονισμό της Επιθεώρησης και του Ελέγχου από το Σ,Ε.Ε.Δ.Δ. και από όλα τα ιδιαίτερα Σώματα Επιθεώρησης και Ελέγχου των δημόσιων φορέων .
                 Με τις διατάξεις της παρ.6 ,του ανωτέρω άρθρου και νόμου συστάθηκε Γραφείο ΓΕΔΔ και εικοσιπέντε (25) θέσεις Ειδικών Επιθεωρητών για την υποστήριξη του έργου του.Τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του εν λόγω Γραφείου καθορίζονται με κ.υ.α.(παρ.7). Κατ εξουσιοδότηση των διατάξεων αυτών εκδόθηκε η προαναφερόμενη κ.υ.α.,στην οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται και τα εξής α π α ρ ά δ ε κ τ α
                 α)  Απαλείφθηκαν (για προφανείς λόγους) οι προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν,  κατά το νόμο, για τη διενέργεια από το ΓΕΔΔ ελέγχων ,επανελέγχων ,επιθεωρήσεων και ερευνών.
                 β)  Στις αρμοδιότητες του  Τομέα Διενέργειας Ελέγχων, που λειτουργεί στο ανωτέρω Γραφείο ,διαπιστώνεται μετ¨εκπλήξεως, ότι περιλαμβάνονται και οι αρμοδιότητες που αναφέρονται στη διερεύνηση και έλεγχο υποθέσεων που σχετίζονται με i)  την εκτέλεση εισαγγελικών παραγγελιών για προκαταρκτικές εξετάσεις, ii) τη διαχείριση του προϋπολογισμού των ελεγχόμενων φορέων με βάση την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης. iii) την εκκαθάριση αποδοχών και λοιπών αμοιβών, iv) τη νομιμότητα και κανονικότητα των δαπανών, την ορθή είσπραξη και εμφάνιση των εσόδων των φορέων, καθώς και τη διαχείριση της περιουσίας τους και την εξακρίβωση της τήρησης των οικείων διαχειριστικών κανόνων και διαδικασιών, καθώς και της ορθής λογιστικής απεικόνισης της οικονομικής κατάστασης και διαχείρισης του φορέα, v) τη διενέργεια τακτικών και έκτακτων διαχειριστικών και οικονομικών ελέγχων των δημοσίων υπηρεσιών και των κρατικών νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Γ.Ε.Δ.Δ. vi)  τον έλεγχο της διαχείρισης των υπόλογων διαχειριστών χρημάτων και υλικών.
                   γ). Στις αρμοδιότητες του Τομέα Παρακολούθησης Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου περιλαμβάνονται και οι αρμοδιότητες που αναφέρονται στην  i) παρακολούθηση της δράσης των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου όλων των φορέων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Γ.Ε.Δ.Δ. ii) παρακολούθηση της πορείας των ελέγχων και ενημέρωση για τις εκθέσεις και τα πορίσματα αυτών.
                    Μα θα παρατηρήσετε εύστοχα ότι ,οι αρμοδιότητες αυτές ανήκουν στον Υπουργό Οικονομικών (ν.3492/2006,4270/2014) και ασκούνται δια των οργάνων της Γενικής Δ/νσης Δημ/κών Ελέγχων του Γ.Λ.Κράτους (μετά την κατάργηση της Οικονομικής Επιθεώρησης). Επίσης ότι ,στην έκδοση της κ.υ.α. συνέπραξε ο Υπουργός Οικονομικών δια του αρμόδιου Αναπληρωτή του. Ε και ..........αυτός συνεχώς αυτοχειριάζεται (αλήθεια πόσες ζωές έχει ,ούτε γάτα επτάψυχη !!!!!!!!) Απλώς παρατηρεί,,ως μοιραίος και άβουλος αντάμα, να υφαρπάζονται οι αρμοδιότητες του Γ.Λ.Κράτους (προληπτικός δημ/κός έλεγχος,συντάξεις,δημόσιο χρέος κ.λπ), χωρίς καμιά αντίδραση εκ μέρους του και εν προκειμένω μάλιστα με τη σύμπραξή του.
                     Με την υπόψη παρανόμως θεσπισθείσα επικάλυψη αρμοδιοτήτων,δημιουργούνται περαιτέρω σοβαρότατα προβλήματα στη διενέργεια ελέγχων στη δημοσιονομική διαχείριση και στη διαχείριση νομικών προσώπων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και στον έλεγχο δημόσιων υπολόγων και διαχειριστών,με συνέπεια την πλήρη αναποτελεσματικότητά τους.Εξ άλλου με ποια τεχνογνωσία και ποιο προσωπικό θα ασκήσει ο ΓΕΔΔ τις αρμοδιότητες αυτές όταν, σημειωτέον, δεν μπορεί να διεκπεραιώσει τους διοικητικούς ελέγχους αρμοδιότητάς του ,με αποτέλεσμα σωρεία βάσιμων καταγγελιών να τίθενται σωρηδόν στο αρχείο ??? Κατόπιν αυτού θα πρέπει  Α Μ Ε Σ Α να τροποποιηθεί η προαναφερόμενη κ.υ.α,κατά το μέρος που αναφέρεται στις υφαρπασθείσες αρμοδιότητες,προκειμένου να αποκατασταθεί η δημοσιονομική τάξη.Δικαιολογίες του τύπου άφησέ τις όπως είναι και δεν πρόκειται να τις ασκήσουμε ,προκαλούν γέλωτες και δεν μπορεί να αποτελέσουν αντικείμενο σοβαρής συζήτησης. Τότε για ποιο λόγο τις βάλατε? Προφανής η κακοδιοίκηση την οποία οφείλει να αυτοελέγξει ο ΓΕΔΔ.
                    Τέλος σοβαρό προβληματισμό μας προκαλεί το γεγονός ότι ,τόσο στο Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, όσο και του ΓΕΔΔ υπηρετούν άξια στελέχη του Γ.Λ.Κράτους,που όφειλαν να επισημάνουν τα ανωτέρω και να τα αποτρέψουν. Επίσης δε θα πρέπει να μας διαφύγει η σιγή ιχθύος που τηρούν οι συνδικαλιστές του χώρου,οι οποίοι περί άλλων τυρβάζουν........


















          

1 σχόλιο:

  1. Εκκπλήσσομαι γι αυτή την τόσο αντιφατική εξέλιξη και μάλιστα δια της υπογραφής Υπουργού Οικονομικών ! Θεματοφύλακας της χρηστής Δημοσιονομικής Διαχείρισης είναι ο Υπουργός των Οικονομικών και στην ασκηση αυτής την εκτελούν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου και δη αυτές του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Η αντιφατικότητα, πανσπερμία Ελεγκτικών Υπηρεσιών αποδυναμώνει το Ελεγκτικό έργο και την αποτελεσματικότητα. Οχι μόνο θα πρέπει ο Νόμος να τροποποιηθεί αλλά και με την τροποποίησή του να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλείδες να μην ξανασυμβεί τέτοια απόκλιση και το κυριότερο να υπάρξει συγκροτημένο σχέδιο ενίσχυσης των Ελεγκτικών Υπηρεσιών του ΓΛΚ που εχουν έμπρακτα αποδείξει την προσφορά τους στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση και αποτελεσματικότητα των ελέγχων. Η αποδυνάμωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αποδυναμώνει την Δημόσια Διοίκηση αυτή καθαυτή. Ενα Σώμα πυρήνα στυλοβάτη της Διοίκησης τον ενισχύεις δεν τον αποδυναμώνεις, ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης. Σε καμία Δημόσια Διοίκηση σε κανένα Υπουργείο Οικονομικών, όπου και συνεργάστηκα μέσω των ευρωπαϊκών μου επαφών δεν έχει υπάρξει τέτοιο ζήτημα αλληλεπικαλύψεων σοβαρότατων δημοσιονομικών θεμάτων που χρήζει άμεσης τροποποίησης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή