Κυριακή 7 Μαρτίου 2021






                        ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ.....

                     
       Στο πλαίσιο  του προγραμματισμού και της επιτάχυνσης  του κυβερνητικού έργου εν γένει,εξαγγέλθηκε με τον βαρύγδουπο τίτλο "ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ", η κατάθεση διάφορων νομοθετικών ρυθμίσεων,στην πρώτη γραμμή των οποίων περιλαμβάνεται και  το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, που προκαλεί τις παρατηρήσεις του asterias.
        Κατ΄ αρχήν παρατηρούμε ότι,το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την κατάρτιση των δημόσιων συμβάσεων έχει υποστεί εντός της προηγούμενης 10ετίας σειρά  αλλεπάλληλων νομοθετικώνπαρεμβάσεων (ν.3978/2011,4356/2015,3433/2016,4386/2016,4412/2016 κ.λπ.),γεγονός που καταμαρτυρεί την ανεπιτυχή αντιμετώπιση των ρυθμιζόμενων θεμάτων, κυρίως λόγω της δογματικής αντιμετώπισης αυτών από τους συντάκτες των υπόψη νόμων.
          Μερικά από τα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί κατά καιρούς, ήταν: α) η συμπερίληψη στα ρυθμιζόμενα θέματα και όλων των συμβάσεων για τα δημόσια έργα (Μελέτες και Εκτέλεση), που λόγω της ιδιομορφίας τους έπρεπε να αποτελούν ρυθμίσεις ιδιαίτερου νόμου,όπως παλαιότερα. Η προώθηση μάλιστα των εν λόγω ρυθμίσεων αποκλειστικά από την  Ανεξάρτητη(?) Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ),με επιδεικτική άρνηση των θέσεων του αρμόδιου για τα Δημόσια Έργα Υπουργείου (οι ρυθμίσεις προωθούνταν μάλιστα εν αγνοία των αρμόδιων για την εφαρμογή του νόμου υπηρεσιών αυτού), είχε οδηγήσει στη δικαιολογημένη,κατά την άποψή μας βεβαίως, αδυναμία ερμηνείας των διάφορων διατάξεων(ιδιαίτερα των προβληματικών) από τις αρμόδιες υπηρεσίες του τελευταίου,με περαιτέρω συνέπεια ουδείς να μπορεί να απαντήσει στα διάφορα αναφυόμενα, κατά την εκτέλεση των δημόσιων έργων, ζητήματα.
        β) Το θέμα του προσυμβατικού ελέγχου αποτελούσε/αποτελεί και μάλιστα είχε εντοπιστεί από τους εκπροσώπους των δανειστών, κλασσικό παράδειγμα επικάλυψης-παράλληλης άσκησης αρμοδιοτήτων της ανωτέρω Ανεξάρτητης Αρχής και εκείνων του Ελεγκτικού Συνεδρίου,το οποίο προκειμένου να δελεαστεί στο θέμα της κατάργησης του προληπτικού ελέγχου των δαπανών των φορέων του δημόσιου τομέα, είχε επιτύχει τη μείωση του ορίου της προκαλούμενης δαπάνης προκειμένου μια δημόσια σύμβαση να υπαχθεί στον προσυμβατικό έλεγχό του.Το γεγονός αυτό βεβαίως οδηγεί σε ανεπίτρεπτες καθυστερήσεις των δημόσιων έργων και προμηθειών. 
         γ)  Μεγάλο επίσης ζήτημα,λόγω της αδιαφανούς δράσης της δημόσιας διοίκησης στο συγκεκριμένο τομέα και των καταδολιεύσεων των αρμοδίων οργάνων,αποτελούσε και αποτελούν βεβαίως οι απευθείας αναθέσεις έργων και προμηθειών και οι κατατμήσεις αυτών,προκειμένου εντέχνως να παρακαμφθεί η διαγωνιστική διαδικασία. Έτσι αντί να μειωθεί το όριο απευθείας ανάθεσης,γεγονός που θα αποτελούσε σαφώς πραγματική μεταρρύθμιση, αυτό ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ  και μάλιστα προκλητικά κατά 50% (από 20.000 σε 30.000 ΕΥΡΩ),ενώ ουδέν μέτρο λαμβάνεται για τις κατατμήσεις.
        δ) Προκειμένου δε να διασφαλιστεί η κατ ΄επίφαση.... διαφάνεια του όλου συστήματος, είχαν προωθηθεί εν αγνοία του Γ.Λ.Κράτους, διατάξεις για την ανάρτηση των συμβάσεων και των εξ αυτών αναλαμβανομένων δεσμεύσεων(αναλήψεις υποχρεώσεων) στο διαδυκτιακό τόπο "ΔΙΑΥΓΕΙΑ", που δεν εναρμονίζονταν όμως με τις αντίστοιχες των σχετικών δημοσιονομικών κανονισμών. Αποτέλεσμα της εν λόγω διάχυσης αρμοδιοτήτων η προβληματική  ερμηνεία και εν τέλει εφαρμογή  των σχετικών  γενικών νομοθετικών ρυθμίσεων, με λανθασμένο κριτήριο την τελευταία χρονικά εξ αυτών. Η ειδικότητα της ρύθμισης πήγαινε ...περίπατο (όχι βεβαίως το..... μεγάλο περίπατο της Αθήνας,έτσι για να ευθυμίσουμε και λίγο).
         Τέλος,άλλο πεδίο των εξαγγελθεισών μεταρρυθμίσεων αποτελεί η αξιολόγηση των δημόσιων υπαλλήλων και των εκπαιδευτικών,που έχει καταντήσει σαν το .....Γεφύρι της Άρτας και προκαλεί επίσης τις παρατηρήσεις μας. Στο πεδίο αυτό έχουν αποτύχει παταγωδώς όλες οι μέχρι τώρα προσπάθειες,γεγονός που αποτελεί θλιβερό παράδειγμα μη συνεννόησης  όλων ανεξαιρέτως των πολιτικών παρατάξεων,των συνδικαλιστικών φορέων και των αρμοδίων για την αξιολόγηση των υπαλλήλων προϊσταμένων των δημόσιων υπηρεσιών. Είναι τελικά τόσο δύσκολο να συνεννοηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι για τη θεσμοθέτηση ενός συστήματος αντικειμενικής αξιολόγησης των υπαλλήλων που θα λαμβάνει υπόψη  και θα βαθμολογεί την απόδοση του κρινομένου, τη συνέπειά του στην εκπλήρωση του καθήκοντος, την απόλυτη εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων πολιτών και την εν γένει συμβολή του στη διεκπεραίωση του έργου της υπηρεσίας ???. Η αναγκαιότητα αξιολόγησης όλων των λειτουργών και  υπαλλήλων του δημοσίου είναι εκ των ουκ άνευ και  δεν απαντά για την περί του αντιθέτου υποστήριξη μηδενιστικών απόψεων, σθεναρά επιχειρήματα. Επισημαίνεται εν προκειμένω ότι, το υφιστάμενο σύστημα κρίνεται ανεπαρκές,αφού σύμφωνα με τα κριτήριά του,σχεδόν όλοι βαθμολογούνται με (Α) και αδικούνται κατάφορα οι εργατικοί,οι συνεπείς στην εκπλήρωση του καθήκοντος και οι άριστοι των υπαλλήλων,που θα έπρεπε αν μη τι άλλο να επιβραβεύονται.
         Αυτά φίλοι μου και παραδίδω το κείμενο αυτό προς σχολιασμό και στις παρατηρήσεις  σας επί των τιθεμένων ζητημάτων.
          Για την αντιγραφή Ε.Βεκρής ,Δ/ντής ε.τ. Γ.Λ.Κράτους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου